Hoe weet ik welke informatie er over mij in het systeem staat?

Als werknemer hoeft u niet zelf een melding te doen in het meldloket. Dit doet uw werkgever.

Hij meldt uw naam, geboortedatum, nationaliteit, identiteitsnummer, informatie over waar de sociale premies betaald worden en mogelijk ook uw e-mailadres. Als u wilt weten welke informatie over u in het meldloket staat, dan kunt u hiervoor een schriftelijk verzoek indienen via Rijksoverheid.nl bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het streven is om binnen vier weken antwoord te geven op uw verzoek. Om zo efficiƫnt en effectief mogelijk te kunnen reageren, is het belangrijk dat u uw verzoek voorziet van een kopie van een geldig identificatiebewijs, bijvoorbeeld via de KopieID-applicatie voor de smartphone. Zonder geldige identificatie kan uw verzoek niet behandeld worden. Nadat uw identiteit is vastgesteld, wordt de kopie van het identificatiebewijs direct verwijderd. Bekijk ook de privacyverklaring van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.