Ik detacheer mijn chauffeurs vanuit Nederland naar het buitenland

Detacheer jij als Nederlands transportbedrijf chauffeurs naar een EER-land? Let dan op, want er is een nieuwe wet voor detachering in het internationale wegvervoer.

De nieuwe wet

Er is een nieuwe wet in Europa voor het internationale wegvervoer. Volgens deze wet moeten transportbedrijven gedetacheerde chauffeurs melden in het Europese meldloket. Ook hebben gedetacheerde chauffeurs soms recht op betere arbeidsvoorwaarden. Dit zorgt ervoor dat er geen oneerlijke concurrentie tussen transportbedrijven is.

Wanneer moet ik mijn chauffeurs melden?

Rijden jouw chauffeurs in de EU, Liechtenstein, Noorwegen of IJsland? En zijn jouw chauffeurs gedetacheerd? Dan moet je jouw chauffeurs melden. Of jouw chauffeurs gedetacheerd zijn, heeft te maken met verschillende zaken. Zo is cabotage en derdelandenvervoer altijd detachering. Bilateraal vervoer meestal niet.

Hoe doe ik de melding?

De melding doe je meestal bij het Europese Meldloket IMI. Soms moet je de melding in het Nederlandse meldloket doen. Hier lees je wanneer je de chauffeurs in welk loket moet melden. Als je de online tool hierboven invult, zie je ook waar je jouw chauffeurs moet melden.

Waarom is melden belangrijk?

De nieuwe wet zorgt ervoor dat chauffeurs eerlijker behandeld worden in Europa. Ook helpt de nieuwe wet om oneerlijke concurrentie tussen transportbedrijven tegen te gaan. Dat zit zo: doordat alle Europese transportbedrijven hetzelfde, eerlijke salaris betalen aan de chauffeurs, hebben alle transportbedrijven een gelijke positie. De overheid kan die gelijke positie controleren met de meldingen in het meldloket. Door de nieuwe wet melden transportbedrijven in heel Europa hun chauffeurs op dezelfde manier. Daardoor is er minder administratie nodig. Het melden is verplicht. Als je jouw chauffeurs niet meldt of hen niet de juiste arbeidsvoorwaarden geeft, kun je een boete krijgen.

Wanneer gelden welke arbeidsvoorwaarden?

Volgens de nieuwe wet hebben chauffeurs recht op de arbeidsvoorwaarden van het land die het meest gunstig zijn. Zijn de arbeidsvoorwaarden beter in het land waar jouw chauffeurs gedetacheerd zijn dan de arbeidsvoorwaarden in Nederland? Dan moet je hen deze betere arbeidsvoorwaarden geven. Zijn de arbeidsvoorwaarden minder goed in het land waar jouw chauffeurs gedetacheerd zijn? Dan blijven de Nederlandse arbeidsvoorwaarden gelden.

Het gaat om de volgende arbeidsvoorwaarden:

  • Het wettelijk minimumloon
  • Regels voor werktijden en rusttijden
  • Veilige arbeidsomstandigheden
  • Gelijke behandeling van mannen en vrouwen
  • Een minimumaantal vakantie- en verlofdagen

Hier zie je in welk land welke arbeidsvoorwaarden gelden. In sommige landen is er een ‘algemeen verbindend verklaarde CAO’ van toepassing. Dan geldt de harde kern van arbeidsvoorwaarden van die CAO.

Meer weten

Heb je vragen over deze wet? Of wil je meer weten over een land? Neem dan contact op met de nationale liaison offices in het land waar je chauffeurs naar toe detacheert.